Program Aktywna Tablica od lat wspiera placówki i instytucje w procesie wyposażania w nowoczesne programy multimedialne do terapii dziećmi ze specjalnymi i szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Z niniejszego wpisu dowiesz się, które pomoce dydaktyczne TIK kwalifikują się do wpisania we wniosku B dla dyrektora. Po lekturze wpisu będziesz umiał dobrać wyposażenie pod kryteria zawarte w dokumencie i z łatwością zaaplikujesz o wsparcie w Programie Aktywna Tablica. Kolejna edycja programu na rok 2023 ruszy już niebawem.
ADHD, ADD oraz zaburzenia koncentracji i uwagi
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej zgłaszanych dysfunkcji neurobehawioralnych u dzieci i młodzieży. Często współwystępuje z innymi zaburzeniami (na przykład z lękowymi, destrukcyjnymi, nastrojowymi). Terapia ucznia obejmuje wsparcie edukacyjne, rodzinne i indywidualne.
Z kolei zespół deficytu uwagi (ADD) jest stosunkowo częstym zaburzeniem, które może objawiać się subtelnie lub jawnie. Ma ono głęboki wpływ na zdrowie i funkcjonowanie społeczne dzieci. Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i psychiatrzy powinni zostać zaangażowani w pracę z dzieckiem, by terapia zakończyła się sukcesem. Zespół deficytu uwagi, który nie został zdiagnozowany w dzieciństwie, coraz częściej objawia się u dorosłych. Warto zauważyć, że wielu uczniów z ADD może mieć współistniejące problemy psychiatryczne lub psychologiczne.
Do terapii dzieci z ADHD / ADD polecamy programy:
- Program przeznaczony jest do pracy z dziećmi w wieku 6-10 lat, które wymagają terapii psychoneurologicznej.
- W połączeniu z długopisem 3D uczy dzieci cierpliwości i pomaga rozwijać wyobraźnię przestrzenną.
- Wspiera integrację dzieci z ADHD z pozostałą częścią grupy.
- Wykorzystywany przez specjalistów w terapii grupowej oraz indywidualnej podczas zajęć rewalidacyjnych i wyrównawczych.
- Dostępny również w wersji z długopisem Banach 3D.
- Oprócz terapii dzieci z ADHD, wykorzystuje się go również do pracy z uczniami z dezintegracją sensoryczną, z dysleksją lub jej ryzykiem, a także z zaburzeniem ADD, przy kłopotach z koncentracją i koordynacją wzrokowo-ruchową.
- Przydatny podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych i innych, kształtujących i usprawniających funkcje poznawcze, spostrzeganie, pamięć i koncentrację uwagi.
- Można go kupić również w pakietach specjalnie przygotowanych zgodnie z wytycznymi Programu Aktywna Tablica. Zachęcamy do sprawdzenia Profesjonalnego gabinetu edukacyjno-terapeutycznego PLUS i Pakietu SPE Aktywna Tablica.
- Przydatny w pracy z uczniami, którzy mają trudności w koncentracji, deficyt uwagi i pamięci, zaburzenia procesów uczenia się oraz przejawiających mający problemy w edukacji szkolnej.
- Polecany przy ADHD i ADD.
- Można wykorzystywać go podczas aktywności w małej grupie lub podczas zajęć indywidualnych.
- Jego niezaprzeczalnym atutem jest możliwość pobrania ćwiczeń multimedialnych i przesłanie ich w plikach dowolnej liczbie uczniów, bez konieczności logowania się do jakiekolwiek platformy.
- Dzięki temu pozwala na pracę w modelu hybrydowym i zdalnym.
- Można go zakupić również w gotowym pakiecie z innymi programami wspierającymi terapię: Monitor interaktywny insGraf 65 + zestaw programów terapeutycznych.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 1: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (w tym: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD – Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią.
Autyzm (ASD)
Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) odnosi się do złożonej grupy zaburzeń rozwojowych trwających przez całe życie, zwykle diagnozowanych w dzieciństwie. Charakterystyczne objawy autyzmu to między innymi problemy z komunikacją, trudności związane z relacjami międzyludzkimi, rzeczami i wydarzeniami, powtarzające się ruchy lub zachowania, problemy w przystosowaniu się do nieznanego otoczenia lub rutyny. ASD nazywane jest zaburzeniem „spektrum”, ponieważ może powodować zróżnicowane objawy – niektóre z nich są łagodne, a inne przybierają znacznie cięższą postać.
- Zawiera interaktywne ćwiczenia do pracy z uczniami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, opóźnionym rozwojem mowy i innymi problemami komunikacyjnymi.
- Pomaga w kształceniu mowy czynnej, między innymi kształcąc umiejętności nazywania, udzielania odpowiedzi na pytania, tworzenia dłuższych wypowiedzi, w tym opisywania i opowiadania.
- Dostępny również w gotowych pakietach: SŁUCHAM, MÓWIĘ, KONCENTRUJĘ SIĘ oraz MÓWIĘ, CZUJĘ, ROZWIJAM SIĘ.
- Skuteczność terapii została potwierdzona opinią kliniczną.
- Program dostosowany do wytycznych dostępności WCAG.
- Przeznaczony do pracy indywidualnej i w małych grupach na zajęciach terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz dydaktycznych.
- Część 1 dostępna również w pakiecie SPE Gabinet Terapii Emocjonalno – Społecznej.
- Program jest zbiorem przydatnych wskazówek, jak zachować się w pracy z uczniem ze spektrum autyzmu oraz jak przygotować całą klasę do integracji z uczniem z ASD, scenariuszy zajęć, plakatów, filmów, prezentacji multimedialnych, poradników, zadań i ćwiczeń.
- Dodatkowo w zestawie długopis Banach 3D.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 2: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem.
Dysleksja, dyskalkulia, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia procesów uczenia się
Dysleksja charakteryzuje się trudnościami w uczeniu się, która w szczególności upośledza umiejętność czytania. Dzieci z tym zaburzeniem zazwyczaj czytają na poziomie znacznie niższym, niż oczekiwano, pomimo normalnej inteligencji. Chociaż objawy różnią się w zależności od osoby, wspólne cechy uczniów z dysleksją to trudności z przetwarzaniem fonologicznym (manipulacja dźwiękami), pisownią i / lub szybką reakcją wzrokowo-werbalną.
U osób z początkiem dysleksji w wieku dorosłym zwykle występuje ona w wyniku urazu mózgu lub w kontekście demencji; kontrastuje to z osobami z dysleksją, które po prostu nigdy nie zostały zidentyfikowane jako dzieci lub nastolatki. Dysleksja może być również dziedziczna.
Dyskalkulia to trudność w wykonywaniu zadań matematycznych wynikająca z upośledzenia tych części mózgu, które biorą udział w przetwarzaniu matematycznym, bez jednoczesnego upośledzenia ogólnych funkcji umysłowych.
Terapia powinna obejmować identyfikację obszarów, w których dziecko ma trudności oraz skupienia się na tych obszarach. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że problemy mogą wynikać z bardzo niskiego poziomu umiejętności, takich jak rozumienie znaczenia liczb lub pamięć werbalna. Temu pierwszemu prawdopodobnie najbardziej pomagają interwencje kładące nacisk na zrozumienie, a drugiemu mogą pomóc działania sprzyjające utrzymaniu dyscypliny.
Niepełnosprawność intelektualna objawia się najczęściej już od urodzenia, ale może wystąpić nawet do 18 roku życia. Zauważalne różnice, które wpływają na rozwój fizyczny, intelektualny, a nawet emocjonalny jednostki, wpływają na funkcjonowanie wielu części ciała, a nawet całych układów.
Zaburzenia te wpływają na funkcjonowanie mózgu, rdzenia kręgowego i układu nerwowego, co może wpływać na inteligencję i uczenie się.
Mogą również powodować inne problemy, takie jak zaburzenia zachowania, trudności z mową lub językiem, drgawki i problemy z poruszaniem się.
Do pracy z dziećmi z dysleksją, dyskalkulią i niepełnosprawnością intelektualną polecamy:
- Wykorzystywany na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych, terapii pedagogicznej, rewalidacyjnych, w edukacji domowej i obszarach mających na celu wykształcenie u dziecka umiejętności.
- Stosowany również wspomagająco w pracy z uczniami z dysleksją lub innymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne lub dydaktyczno-wyrównawcze.
- Składa się z 4 części: ocena ryzyka dysleksji (moduł diagnostyczny dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji), liter (moduł terapeutyczny dla dzieci w wieku 6-8 lat), oceny przyczyn trudności w nauce czytania i pisania (moduł diagnostyczny dla dzieci w wieku 8 lat) oraz treningu słuchania, czytania i pisania (moduł terapeutyczny dla dzieci w wieku 8-10 lat).
- Dostępny również w pakiecie z programem Logopedia Pro: pakiet Głowy łamanie, czytanie, pisanie…
- Eduterapeutica Lux została przygotowana w taki sposób, by umożliwić prowadzenie skutecznej terapii w modelu stacjonarnym, hybrydowym i zdalnym.
- Terapia obejmuje ćwiczenia z zakresu uzupełniania wyrazów poprzez dopisywania liter i sylab, sylabizowania, oddzielania słów od siebie, budowania zdań, ćwiczeń z pamięci i słuchu, grafomotorycznych ćwiczeń na kartach pracy, zadań z wyrazami, podczas których dziecko uczy się wyróżniać samogłoski, spółgłoski i sylaby, dążąc do sprawnego odczytywania i zapisywania wyrazów o coraz dłuższej i bardziej skomplikowanej strukturze, poleceń ze zdaniami polegających na rozumieniu i zapamiętywaniu tekstu.
- Polecany w pracy terapeutów pedagogicznych i nauczycieli zajmujących się wspomaganiem dzieci w nabywaniu przez nie sprawności w zakresie liczenia i myślenia matematycznego.
- Przydatny w trakcie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, logopedycznych, korekcyjno- kompensacyjnych z dziećmi w wieku 4-11 lat w normie intelektualnej, lub niezależnie od wieku w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- Dostępny również w zestawie z programem Matematyka! To rozumiem – pakiet Dyskalkulia – pakiet ekspert.
- Program wspiera opanowanie i rozwinięcie syntezy i analizy wzrokowej, myślenia przyczynowo-skutkowego, orientacji w przestrzeni, spostrzegawczości i koncentracji uwagi oraz myślenia operacyjnego.
- Wspiera obszary ważne w pracy z dziećmi z grupy ryzyka dyskalkulii rozwojowej, czyli funkcje wzrokowe, orientację w przestrzeni, myślenie matematyczne, uwagę i samokontrolę oraz koordynację i motorykę.
- Oddziałuje na koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, grafomotorykę, koncentrację, myślenie i sferę społeczną.
- Można go wykorzystać jako materiał dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (AAC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi i porażeniami.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 1: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (w tym: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD – Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią.
Centralne zaburzenia słuchu
Zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego przy jednocześnie prawidłowej budowie ucha i poprawnej pracy jego części obwodowej, nazywane są centralnymi zaburzeniami słuchu. Wynikają najczęściej z uszkodzeń centralnego układu nerwowego, zmian degeneracyjnych, opóźnionego lub zaburzonego dojrzewania centralnego układu nerwowego, lub deprywacji słuchowej. Dziecko ma problemy z różnicowaniem dźwięków, rozpoznawaniu wzorców dźwiękowych, a nawet może mieć zaburzenia analizy czasowych aspektów sygnału dźwiękowego. Innymi objawami są dysfunkcje umiejętności rozumienia mowy zniekształconej, rozumienia mowy w obecności sygnału zagłuszającego, lateralizacji słuchowej, odbierania sygnałów współzawodniczących. Wymagają cierpliwej i systematycznej pracy terapeutycznej oraz indywidualnie zaplanowanej stymulacji słuchu.
Do pracy z dziećmi z zaburzeniami słuchu polecamy:
- Używany w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, z afazją dziecięcą, dysleksją, z zaburzeniami słuchu, autyzmem, a przede wszystkim z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD).
- Stosowany nie tylko w trakcie zajęć terapeutycznych, ale również podczas zajęć rewalidacyjnych, świetlicowych oraz indywidualnie w domu.
- Dziecko poznaje świat dźwięków poprzez identyfikowanie ich, rozumienie i zapamiętywanie.
- Wspiera proces ogólnego kształcenia – nabywanie podstawowych umiejętności edukacyjnych oraz stymulowanie rozwoju poznawczego: spostrzegania wzrokowego i słuchowego, myślenia, mówienia.
- Zestaw pomaga w kształtowaniu i ćwiczeniu u dzieci percepcji słuchowej/wzrokowej oraz stymuluje wyższe funkcje słuchowe.
- Posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
- Dostępny również w zestawach. Sprawdź koniecznie pakiet SPE Gabinet Multimedialny oraz mTalent Program multimedialny Percepcja wzrokowo-słuchowa Pakiet Ekspert.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 2: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem.
Terapia logopedyczna
Terapia mowy wspiera pracę nad zaburzeniami mowy i problemami z komunikacją.
Pomaga rozwijać umiejętności, takie jak rozumienie, klarowność, emisja głosu, płynność i produkcję dźwięku.
Terapia logopedyczna może pozytywnie wpłynąć na zaburzenia mowy występujące w dzieciństwie i u dorosłych (spowodowane udarem, uszkodzeniem mózgu lub innymi stanami).
Do pracy w terapii logopedycznej polecamy:
- Pozwala na pracę nad usprawnieniem praksji oralnej, poprawy postrzegania i przetwarzania słuchowego, wymowy, artykulacji głoski “r”.
- Ponadto wspiera wzbogacanie słownictwa i rozwijanie kompetencji językowych.
- Dostępny również w pakietach: Pakiet SPE Terapeutyczno – Multimedialny oraz Pakiet SPE Gabinet Terapii Emocjonalno – Społecznej.
- Stymuluje najważniejsze czynności leżące u podstaw umiejętności mowy: motorykę i słuch.
- Skuteczność i bezpieczeństwo użytkowania potwierdzono w ocenach klinicznych.
- Posiada rekomendację Polskiego Związku Logopedów.
- Szczególnie pomocny jest w terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju języka i słuchu, opóźnionym rozwojem mowy i opóźnionym rozwojem funkcji poznawczych.
- Obie części programu można wykorzystywać zarówno w placówkach szkolnych, jak i w gabinetach logopedycznych i terapeutycznych.
- Umożliwia prowadzenie terapii na odległość i zawiera moduł wspomagający diagnozę i ewidencję zajęć (KARTOTEKA + Dodatek wspomagający diagnozę logopedyczną).
- Pozwala na kształcenie z artykulacji głosek, różnicowania głosek, słuchu fonemowego i mowy bezdźwięcznej.
- Dostępny również w zestawie. Sprawdź pakiet SPE Gabinet Multimedialny.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 5: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w cz. IV w pkt 1 do 4 z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej.
Staraliśmy się wybrać najlepsze na rynku programy multimedialne, kierując się ich skutecznością w terapii. Dzieci, z którymi pracujesz, zasługują na kształcenie według najwyższych standardów, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Mamy nadzieję, że niniejszy wpis pomoże Ci w najtrudniejszym zadaniu, jakie napotkasz podczas procesu wnioskowania o wsparcie w programie Aktywna Tablica, czyli w wypełnieniu wniosku dla dyrektora.