Program Aktywna Tablica od lat wspiera placówki i instytucje w procesie wyposażania w nowoczesne programy multimedialne do terapii dziećmi ze specjalnymi i szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Z niniejszego wpisu dowiesz się, które pomoce dydaktyczne TIK kwalifikują się do wpisania we wniosku B dla dyrektora. Po lekturze wpisu będziesz umiał dobrać wyposażenie pod kryteria zawarte w dokumencie i z łatwością zaaplikujesz o wsparcie w Programie Aktywna Tablica. Kolejna edycja programu na rok 2023 ruszy już niebawem.
ADHD, ADD oraz zaburzenia koncentracji i uwagi
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej zgłaszanych dysfunkcji neurobehawioralnych u dzieci i młodzieży. Często współwystępuje z innymi zaburzeniami (na przykład z lękowymi, destrukcyjnymi, nastrojowymi). Terapia ucznia obejmuje wsparcie edukacyjne, rodzinne i indywidualne.
Z kolei zespół deficytu uwagi (ADD) jest stosunkowo częstym zaburzeniem, które może objawiać się subtelnie lub jawnie. Ma ono głęboki wpływ na zdrowie i funkcjonowanie społeczne dzieci. Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i psychiatrzy powinni zostać zaangażowani w pracę z dzieckiem, by terapia zakończyła się sukcesem. Zespół deficytu uwagi, który nie został zdiagnozowany w dzieciństwie, coraz częściej objawia się u dorosłych. Warto zauważyć, że wielu uczniów z ADD może mieć współistniejące problemy psychiatryczne lub psychologiczne.
![Szkoła podstawowa sprzęt i akcesoria](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2021/03/MojeBambino-13.jpg)
Do terapii dzieci z ADHD / ADD polecamy programy:
![Lekcje z długopisami 3D](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/145177_d_21.jpg)
- Program przeznaczony jest do pracy z dziećmi w wieku 6-10 lat, które wymagają terapii psychoneurologicznej.
- W połączeniu z długopisem 3D uczy dzieci cierpliwości i pomaga rozwijać wyobraźnię przestrzenną.
- Wspiera integrację dzieci z ADHD z pozostałą częścią grupy.
- Wykorzystywany przez specjalistów w terapii grupowej oraz indywidualnej podczas zajęć rewalidacyjnych i wyrównawczych.
- Dostępny również w wersji z długopisem Banach 3D.
- Oprócz terapii dzieci z ADHD, wykorzystuje się go również do pracy z uczniami z dezintegracją sensoryczną, z dysleksją lub jej ryzykiem, a także z zaburzeniem ADD, przy kłopotach z koncentracją i koordynacją wzrokowo-ruchową.
- Przydatny podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych i innych, kształtujących i usprawniających funkcje poznawcze, spostrzeganie, pamięć i koncentrację uwagi.
- Można go kupić również w pakietach specjalnie przygotowanych zgodnie z wytycznymi Programu Aktywna Tablica. Zachęcamy do sprawdzenia Profesjonalnego gabinetu edukacyjno-terapeutycznego PLUS i Pakietu SPE Aktywna Tablica.
![Ćwiczenia dopasowywania obrazków do cieni](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031989_d_22.jpg)
![Oferta SPE sprawdź pakiety w ramach Aktywna Tablica 2021](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2021/07/199165_i_20-scaled.jpg)
- Przydatny w pracy z uczniami, którzy mają trudności w koncentracji, deficyt uwagi i pamięci, zaburzenia procesów uczenia się oraz przejawiających mający problemy w edukacji szkolnej.
- Polecany przy ADHD i ADD.
- Można wykorzystywać go podczas aktywności w małej grupie lub podczas zajęć indywidualnych.
- Jego niezaprzeczalnym atutem jest możliwość pobrania ćwiczeń multimedialnych i przesłanie ich w plikach dowolnej liczbie uczniów, bez konieczności logowania się do jakiekolwiek platformy.
- Dzięki temu pozwala na pracę w modelu hybrydowym i zdalnym.
- Można go zakupić również w gotowym pakiecie z innymi programami wspierającymi terapię: Monitor interaktywny insGraf 65 + zestaw programów terapeutycznych.
![Stół Daniel dostosowany dla dzieci niepełnosprawnych.](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2022/03/B9036-06-08-SP-1AMC08-PA-P_d_22-scaled.jpg)
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 1: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (w tym: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD – Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią.
Autyzm (ASD)
Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) odnosi się do złożonej grupy zaburzeń rozwojowych trwających przez całe życie, zwykle diagnozowanych w dzieciństwie. Charakterystyczne objawy autyzmu to między innymi problemy z komunikacją, trudności związane z relacjami międzyludzkimi, rzeczami i wydarzeniami, powtarzające się ruchy lub zachowania, problemy w przystosowaniu się do nieznanego otoczenia lub rutyny. ASD nazywane jest zaburzeniem „spektrum”, ponieważ może powodować zróżnicowane objawy – niektóre z nich są łagodne, a inne przybierają znacznie cięższą postać.
- Zawiera interaktywne ćwiczenia do pracy z uczniami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, opóźnionym rozwojem mowy i innymi problemami komunikacyjnymi.
- Pomaga w kształceniu mowy czynnej, między innymi kształcąc umiejętności nazywania, udzielania odpowiedzi na pytania, tworzenia dłuższych wypowiedzi, w tym opisywania i opowiadania.
- Dostępny również w gotowych pakietach: SŁUCHAM, MÓWIĘ, KONCENTRUJĘ SIĘ oraz MÓWIĘ, CZUJĘ, ROZWIJAM SIĘ.
![Chłopiec wykonujący ćwiczenia w programie mTalent](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031950_b_20.jpg)
![Ćwiczenia w programie multimedialnym na tablet](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/110157_e_20-1.jpg)
- Skuteczność terapii została potwierdzona opinią kliniczną.
- Program dostosowany do wytycznych dostępności WCAG.
- Przeznaczony do pracy indywidualnej i w małych grupach na zajęciach terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz dydaktycznych.
- Część 1 dostępna również w pakiecie SPE Gabinet Terapii Emocjonalno – Społecznej.
- Program jest zbiorem przydatnych wskazówek, jak zachować się w pracy z uczniem ze spektrum autyzmu oraz jak przygotować całą klasę do integracji z uczniem z ASD, scenariuszy zajęć, plakatów, filmów, prezentacji multimedialnych, poradników, zadań i ćwiczeń.
- Dodatkowo w zestawie długopis Banach 3D.
![Dziewczynka pracująca z długopisem 3D](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/145156_c_20.jpg)
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 2: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem.
Dysleksja, dyskalkulia, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia procesów uczenia się
![Dziewczynka wykonująca ćwiczenia podczas terapii](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031942_g_21.jpg)
Dysleksja charakteryzuje się trudnościami w uczeniu się, która w szczególności upośledza umiejętność czytania. Dzieci z tym zaburzeniem zazwyczaj czytają na poziomie znacznie niższym, niż oczekiwano, pomimo normalnej inteligencji. Chociaż objawy różnią się w zależności od osoby, wspólne cechy uczniów z dysleksją to trudności z przetwarzaniem fonologicznym (manipulacja dźwiękami), pisownią i / lub szybką reakcją wzrokowo-werbalną.
U osób z początkiem dysleksji w wieku dorosłym zwykle występuje ona w wyniku urazu mózgu lub w kontekście demencji; kontrastuje to z osobami z dysleksją, które po prostu nigdy nie zostały zidentyfikowane jako dzieci lub nastolatki. Dysleksja może być również dziedziczna.
Dyskalkulia to trudność w wykonywaniu zadań matematycznych wynikająca z upośledzenia tych części mózgu, które biorą udział w przetwarzaniu matematycznym, bez jednoczesnego upośledzenia ogólnych funkcji umysłowych.
Terapia powinna obejmować identyfikację obszarów, w których dziecko ma trudności oraz skupienia się na tych obszarach. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że problemy mogą wynikać z bardzo niskiego poziomu umiejętności, takich jak rozumienie znaczenia liczb lub pamięć werbalna. Temu pierwszemu prawdopodobnie najbardziej pomagają interwencje kładące nacisk na zrozumienie, a drugiemu mogą pomóc działania sprzyjające utrzymaniu dyscypliny.
![Chłopiec czytający książkę](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/085249_g_21.jpg)
![Zajęcia logopedyczne w poradni](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031900_p_21.jpg)
Niepełnosprawność intelektualna objawia się najczęściej już od urodzenia, ale może wystąpić nawet do 18 roku życia. Zauważalne różnice, które wpływają na rozwój fizyczny, intelektualny, a nawet emocjonalny jednostki, wpływają na funkcjonowanie wielu części ciała, a nawet całych układów.
Zaburzenia te wpływają na funkcjonowanie mózgu, rdzenia kręgowego i układu nerwowego, co może wpływać na inteligencję i uczenie się.
Mogą również powodować inne problemy, takie jak zaburzenia zachowania, trudności z mową lub językiem, drgawki i problemy z poruszaniem się.
Do pracy z dziećmi z dysleksją, dyskalkulią i niepełnosprawnością intelektualną polecamy:
- Wykorzystywany na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych, terapii pedagogicznej, rewalidacyjnych, w edukacji domowej i obszarach mających na celu wykształcenie u dziecka umiejętności.
- Stosowany również wspomagająco w pracy z uczniami z dysleksją lub innymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne lub dydaktyczno-wyrównawcze.
![Chłopiec podczas terapii z tabletem](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031942_f_21.jpg)
![Wykorzystanie multimediów w edukacji](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/110048N_c_21.jpg)
- Składa się z 4 części: ocena ryzyka dysleksji (moduł diagnostyczny dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji), liter (moduł terapeutyczny dla dzieci w wieku 6-8 lat), oceny przyczyn trudności w nauce czytania i pisania (moduł diagnostyczny dla dzieci w wieku 8 lat) oraz treningu słuchania, czytania i pisania (moduł terapeutyczny dla dzieci w wieku 8-10 lat).
- Dostępny również w pakiecie z programem Logopedia Pro: pakiet Głowy łamanie, czytanie, pisanie…
- Eduterapeutica Lux została przygotowana w taki sposób, by umożliwić prowadzenie skutecznej terapii w modelu stacjonarnym, hybrydowym i zdalnym.
- Terapia obejmuje ćwiczenia z zakresu uzupełniania wyrazów poprzez dopisywania liter i sylab, sylabizowania, oddzielania słów od siebie, budowania zdań, ćwiczeń z pamięci i słuchu, grafomotorycznych ćwiczeń na kartach pracy, zadań z wyrazami, podczas których dziecko uczy się wyróżniać samogłoski, spółgłoski i sylaby, dążąc do sprawnego odczytywania i zapisywania wyrazów o coraz dłuższej i bardziej skomplikowanej strukturze, poleceń ze zdaniami polegających na rozumieniu i zapamiętywaniu tekstu.
![Laptop dla ucznia](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/chlopak_podstawowa_laptop_tablica.jpg)
![Ćwiczenia na programie multimedialnym](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031901_f_21.jpg)
- Polecany w pracy terapeutów pedagogicznych i nauczycieli zajmujących się wspomaganiem dzieci w nabywaniu przez nie sprawności w zakresie liczenia i myślenia matematycznego.
- Przydatny w trakcie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, logopedycznych, korekcyjno- kompensacyjnych z dziećmi w wieku 4-11 lat w normie intelektualnej, lub niezależnie od wieku w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- Dostępny również w zestawie z programem Matematyka! To rozumiem – pakiet Dyskalkulia – pakiet ekspert.
- Program wspiera opanowanie i rozwinięcie syntezy i analizy wzrokowej, myślenia przyczynowo-skutkowego, orientacji w przestrzeni, spostrzegawczości i koncentracji uwagi oraz myślenia operacyjnego.
![Dziecko podczas terapii](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/085249_h_21-1.jpg)
![Dziecko podczas terapii](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/085249_h_21.jpg)
- Wspiera obszary ważne w pracy z dziećmi z grupy ryzyka dyskalkulii rozwojowej, czyli funkcje wzrokowe, orientację w przestrzeni, myślenie matematyczne, uwagę i samokontrolę oraz koordynację i motorykę.
- Oddziałuje na koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, grafomotorykę, koncentrację, myślenie i sferę społeczną.
- Można go wykorzystać jako materiał dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (AAC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi i porażeniami.
![Program multimedialny z programu Aktywna Tablica](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/110097N_c_21.jpg)
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 1: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (w tym: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD – Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią.
Centralne zaburzenia słuchu
Zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego przy jednocześnie prawidłowej budowie ucha i poprawnej pracy jego części obwodowej, nazywane są centralnymi zaburzeniami słuchu. Wynikają najczęściej z uszkodzeń centralnego układu nerwowego, zmian degeneracyjnych, opóźnionego lub zaburzonego dojrzewania centralnego układu nerwowego, lub deprywacji słuchowej. Dziecko ma problemy z różnicowaniem dźwięków, rozpoznawaniu wzorców dźwiękowych, a nawet może mieć zaburzenia analizy czasowych aspektów sygnału dźwiękowego. Innymi objawami są dysfunkcje umiejętności rozumienia mowy zniekształconej, rozumienia mowy w obecności sygnału zagłuszającego, lateralizacji słuchowej, odbierania sygnałów współzawodniczących. Wymagają cierpliwej i systematycznej pracy terapeutycznej oraz indywidualnie zaplanowanej stymulacji słuchu.
![Dziecko ćwiczące mowę i wymowę](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031900_o_21.jpg)
Do pracy z dziećmi z zaburzeniami słuchu polecamy:
![Chłopiec wykonujący ćwiczenia słuchowe](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/085143_i_22.jpg)
- Używany w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, z afazją dziecięcą, dysleksją, z zaburzeniami słuchu, autyzmem, a przede wszystkim z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD).
- Stosowany nie tylko w trakcie zajęć terapeutycznych, ale również podczas zajęć rewalidacyjnych, świetlicowych oraz indywidualnie w domu.
- Dziecko poznaje świat dźwięków poprzez identyfikowanie ich, rozumienie i zapamiętywanie.
- Wspiera proces ogólnego kształcenia – nabywanie podstawowych umiejętności edukacyjnych oraz stymulowanie rozwoju poznawczego: spostrzegania wzrokowego i słuchowego, myślenia, mówienia.
![Akademia Bambika - program multimedialny](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/199162_a_19.jpg)
![Trudności w pisaniu program multimedialny](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031952_e_20.jpg)
- Zestaw pomaga w kształtowaniu i ćwiczeniu u dzieci percepcji słuchowej/wzrokowej oraz stymuluje wyższe funkcje słuchowe.
- Posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
- Dostępny również w zestawach. Sprawdź koniecznie pakiet SPE Gabinet Multimedialny oraz mTalent Program multimedialny Percepcja wzrokowo-słuchowa Pakiet Ekspert.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 2: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem.
Terapia logopedyczna
Terapia mowy wspiera pracę nad zaburzeniami mowy i problemami z komunikacją.
Pomaga rozwijać umiejętności, takie jak rozumienie, klarowność, emisja głosu, płynność i produkcję dźwięku.
Terapia logopedyczna może pozytywnie wpłynąć na zaburzenia mowy występujące w dzieciństwie i u dorosłych (spowodowane udarem, uszkodzeniem mózgu lub innymi stanami).
![Programy ultimedialne Mtalent](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031932_e_21.jpg)
Do pracy w terapii logopedycznej polecamy:
![Polecenie w programie akademia Bambika](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/199258_f_19.jpg)
- Pozwala na pracę nad usprawnieniem praksji oralnej, poprawy postrzegania i przetwarzania słuchowego, wymowy, artykulacji głoski “r”.
- Ponadto wspiera wzbogacanie słownictwa i rozwijanie kompetencji językowych.
- Dostępny również w pakietach: Pakiet SPE Terapeutyczno – Multimedialny oraz Pakiet SPE Gabinet Terapii Emocjonalno – Społecznej.
- Stymuluje najważniejsze czynności leżące u podstaw umiejętności mowy: motorykę i słuch.
- Skuteczność i bezpieczeństwo użytkowania potwierdzono w ocenach klinicznych.
- Posiada rekomendację Polskiego Związku Logopedów.
- Szczególnie pomocny jest w terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju języka i słuchu, opóźnionym rozwojem mowy i opóźnionym rozwojem funkcji poznawczych.
![Ćwiczenie na programie multimedialnym](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/110030N_c_21.jpg)
![Dziecko podczas terapii ćwiczące na tablecie](https://aktywnatablicaprojekt.pl/wp-content/uploads/2023/01/031932_h_21.jpg)
- Obie części programu można wykorzystywać zarówno w placówkach szkolnych, jak i w gabinetach logopedycznych i terapeutycznych.
- Umożliwia prowadzenie terapii na odległość i zawiera moduł wspomagający diagnozę i ewidencję zajęć (KARTOTEKA + Dodatek wspomagający diagnozę logopedyczną).
- Pozwala na kształcenie z artykulacji głosek, różnicowania głosek, słuchu fonemowego i mowy bezdźwięcznej.
- Dostępny również w zestawie. Sprawdź pakiet SPE Gabinet Multimedialny.
Gdzie wpisać koszt powyższych programów – Wniosek B dla dyrektora, część IV
Punkt 5: Pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w cz. IV w pkt 1 do 4 z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej.
Staraliśmy się wybrać najlepsze na rynku programy multimedialne, kierując się ich skutecznością w terapii. Dzieci, z którymi pracujesz, zasługują na kształcenie według najwyższych standardów, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Mamy nadzieję, że niniejszy wpis pomoże Ci w najtrudniejszym zadaniu, jakie napotkasz podczas procesu wnioskowania o wsparcie w programie Aktywna Tablica, czyli w wypełnieniu wniosku dla dyrektora.