Jakie są rekomendowane pomoce w Programie Aktywna Tablica? Czym się kierować w wyborze programów multimedialnych, które wykorzystasz do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Na co zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na użycie środków pochodzących z dofinansowania w Programie Aktywna Tablica?

Jakie są rekomendowane pomoce w Programie Aktywna Tablica?

Wybierając narzędzia terapeutyczne, w pierwszej kolejności powinieneś zastanowić się, w jaki sposób je wykorzystasz. Niektóre z dostępnych na rynku programów i pomocy tradycyjnych dają możliwość pracy wyłącznie w trybie indywidualnym. Istnieją też takie, które zostały stworzone tylko do wykorzystania w trakcie zajęć grupowych. To znacznie ogranicza Twoje możliwości, jako terapeuty.

Omawiane w tym wpisie pomoce dydaktyczne zaprojektowano w taki sposób, że są dostosowane do obu trybów pracy. Możesz wykorzystać je zarówno w terapii grupowej, jak i indywidualnej. Dzięki temu rozwiązaniu możesz dostosować formę prowadzenia zajęć do wymagań uczniów, z którymi pracujesz.

Aby wprowadzić jeszcze większą różnorodność w prowadzeniu zajęć, nie ograniczaj się do korzystania wyłącznie z pomocy tradycyjnych. Włącz do swojej codziennej pracy programy multimedialne, które zapewniają większą elastyczność przekazu i poprawiają efektywność kształcenia. Dają też możliwość korzystania z nich na różnych urządzeniach – na przykład na komputerach, tablicach multimedialnych lub monitorach interaktywnych.

Multimedialne pomoce dydaktyczne skrojone na miarę Programu Aktywna Tablica

Które programy multimedialne cieszą się rosnącą popularnością? Najchętniej wybieranymi materiałami do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są pomoce logopedyczne, oprogramowanie do terapii dzieci zmagających się z dyskalkulią, a także aplikacje wspierające rozwój społeczno-emocjonalny. Materiały interaktywne można stosować samodzielnie, jak i również jako uzupełnienie terapii z wykorzystaniem pomocy tradycyjnych. Ponadto, jak wspomnieliśmy wcześniej, możliwe jest ich wykorzystywanie zarówno w terapii grupowej, jak i indywidualnej, co poszerza możliwości terapeuty w zakresie prowadzonych zajęć.

Najpopularniejsze pomoce multimedialne

W Twoim gabinecie nie powinno zabraknąć poniższych pomocy dydaktycznych:

  • Akademia Bambika – bestseller ostatnich lat, który wspiera proces ogólnego kształcenia i stymuluje rozwój poznawczy. Znajduje zastosowanie w pracy z dziećmi z obniżonym poziomem funkcji słuchowych, z zaburzeniami uwagi, pamięci słuchowej i ADHD, a także z trudnościami w opanowaniu umiejętności pisania i czytania.
  • Bambikowe logoprzygody – ta pomoc dydaktyczna pomaga usprawnić praksję oralną oraz poprawić postrzeganie i przetwarzanie słuchowe. Skupia się także na ćwiczeniu poprawnej wymowy, wzbogacaniu słownictwa i rozwijaniu kompetencji językowych.
  • MATEMATYKA. To rozumiem! – program, który pomaga rozwijać logiczne myślenie i wyobraźnię przestrzenną. Uczy interpretacji wykresów i umiejętności szacowania wyników. Zawiera elementy stymulujące percepcję i motorykę oraz gry dydaktyczne, które obniżają napięcie i relaksują dzieci. To nieoceniona pomoc dydaktyczna w pracy z uczniami zmagającymi się z dyskalkulią, ponieważ wykorzystuje metodę małych kroków i zawiera treści przeznaczone do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych – aplikacja, która uczy dzieci funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych. Skupia się na rozwoju umiejętności skutecznego komunikowania się, okazywania empatii, rozwiązywania konfliktów, budowania dobrych relacji z innymi, a także kształcenie sposobów radzenia sobie z problemami związanymi z procesem rozwojowym lub sytuacjami kryzysowymi.

Rekomendowane pomoce tradycyjne w Programie Aktywna Tablica

W które pomoce tradycyjne warto zainwestować? Na pewno warto mieć w swoim gabinecie materiały, które pozwolą pracować Ci z uczniami zmagającymi się z zaburzeniami mowy, percepcji słuchowej i wzrokowej. Nie może zabraknąć też kart pracy i materiały dydaktyczne, które rozwijają umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, a także poprawią u Twoich podopiecznych koncentrację i wyćwiczą pamięć.

Dostosuj jak najlepiej katalog pomocy do indywidualnych potrzeb dzieci, z którymi pracujesz, by osiągnąć najlepsze rezultaty w procesie terapeutycznym. Dzięki temu będzie Ci łatwiej przeprowadzić cały proces.

Najchętniej wybierane pomoce tradycyjne

Zainteresuj się koniecznie poniższymi pomocami dydaktycznymi:

  • Poznajemy dźwięki – pomoc dydaktyczna przydatna w terapii opóźnionego rozwoju mowy, afazji dziecięcej, dysleksji i autyzmu. Pozwala ćwiczyć dzieciom koncentrację, umiejętność identyfikowania i różnicowania dźwięków, uwagę i pamięć słuchową.
  • Gimnastyka buzi i języka – zestaw kart do ćwiczeń motoryki narządów artykulacyjnych znajduje zastosowanie w pracy z dziećmi z zaburzeniami i opóźnieniem mowy. Pomaga rozwijać kinezę, kinestezję i stymuluje logiczne myślenie.
  • Jak to się stało – ta pomoc dydaktyczna skupia się na ćwiczeniu myślenia przyczynowo-skutkowego. Pomaga uczniom zrozumieć, że nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa może mieć różne konsekwencje. Podczas pracy z nią dzieci uczą się unikania niebezpiecznych sytuacji.
  • Zapamiętaj – pokaż – dzięki materiałom zawartym w zestawie uczniowie ćwiczą zapamiętywanie sekwencji ruchowych. W trakcie pracy z tą pomocą dydaktyczną dzieci naśladują, rozpoznają i nazywają czynności.

Czy wiesz, że wspomniane rekomendowane pomoce tradycyjne i multimedialne możesz kupić w ramach wykorzystania środków z Programu Aktywna Tablica? Poznaj najchętniej wybierane pakiety, zawierające profesjonalne narzędzia do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zostały stworzone zgodnie z obowiązującymi kryteriami Programu Aktywna Tablica. Koniecznie musisz je mieć!

Leave a Reply