Sprzęt IT zyskał ogromne znaczenie na przestrzeni ostatnich lat w polskich szkołach. Nieustający postęp technologiczny i przyspieszająca transformacja w społeczeństwo informacyjne niejako bardzo mocno wpłynęła na sektor edukacji. Dziś nikt nie kwestionuje zasadności wykorzystywania sprzętu IT na lekcjach. Co więcej, nowoczesne urządzenia cyfrowe zwiększają zaangażowanie uczniów w proces nauczania i pozwalają na lepsze utrwalenie zdobytej wiedzy.

Jakie urządzenia IT stały się niezbędne w polskich szkołach?

Sprzęt IT w Programie Aktywna Tablica 2022 - kto może wnioskować?

Programy rządowe, takie jak Aktywna Tablica 2022, pozwalają szkołom podstawowym i ponadpodstawowym na zakup najnowocześniejszych technologicznie sprzętów i profesjonalnych programów, bez których trudno wyobrazić sobie współczesną edukację.

Interaktywne lekcje w szkole z monitorem interaktywnym

Sprzęt IT umożliwia nauczycielom wykorzystanie na zajęciach szerokiego wachlarza interaktywnych pomocy dydaktycznych oraz prowadzenie lekcji nie tylko w modelu stacjonarnym, ale również zdalnym i hybrydowym. Takie nauczanie charakteryzuje się lepszą efektywnością przyswajania wiedzy przez uczniów oraz pozwala na mocniejsze skupienie ich uwagi na omawianych zagadnieniach. Ponadto zwiększa zaangażowanie dzieci w proces uczenia się i aktywizuje do aktywności na lekcji. Przyczyna? Środowisko IT no naturalne miejsce aktywność uczniów już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Współczesne programy interaktywne, które wykorzystywane są na zajęciach dydaktycznych, zachęcają uczniów do udziału w ćwiczeniach, które w praktyczny sposób pozwalają utrwalić im pozyskaną wiedzę.

Jak? Wchodzą w interakcje z uczniem w odróżnieniu od tradycyjnych pomocy. Angażują zarówno na płaszczyźnie wizualne jak i dźwiękowej. Są podstawą do tworzenia prawidłowych wyobrażeń dzięki zestawianiu informacji z różnych źródeł.

Monitory interaktywne stworzone z myślą o edukacji

Lekcje w szkole dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami

Jednym z najchętniej kupowanych sprzętów do szkół podstawowych i ponadpodstawowych są obecnie monitory interaktywne. Zrewolucjonizowały one rynek edukacji i przyspieszyły proces digitalizacji w placówkach. Niektóre marki, takie jak np. insGraf DIGITAL, projektując swoje urządzenia, wzięły pod lupę najczęściej pojawiające się problemy w szkołach i uwzględniły najważniejsze potrzeby nauczycieli i pedagogów. Na bazie przeprowadzonych analiz powstały monitory interaktywne stworzone z myślą o edukacji – proste w obsłudze i intuicyjne sprzęty, które są gotowe do pracy od razu po uruchomieniu i nie wymagają dodatkowych narzędzi do poprawnego działania.

O tym, dlaczego warto zainwestować w monitory interaktywne, które zostały stworzone w oparciu o potrzeby sektora edukacji, pisaliśmy już wcześniej, we wpisie pt. “Monitory interaktywne stworzone z myślą o edukacji”. Warto go przeczytać, by dowiedzieć się trochę więcej o monitorach interaktywnych – w co powinny być wyposażone i jakie wymagania muszą spełnić, by w pełni zaspokoić potrzeby nauczycieli i uczniów. Dzięki temu łatwiej będzie dokonać wyboru właściwego sprzętu do placówki.

PRZEJDŹ DO WPISU
Równanie matematyczne na monitorze intteraktywnym insgraf Digital

Tablice interaktywne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Wciąż popularną i sprawdzoną alternatywą dla monitorów interaktywnych są chętnie wybierane przez nauczycieli tablice interaktywne. Bardzo łatwo trafić w internecie na gotowe pakiety sprzętu, zawierające akcesoria niezbędne do ich prawidłowego działania – np. projektory multimedialne i głośniki. Dzięki temu można wyposażyć nawet 4 pracownie w korzystnej cenie, a za pozostałe środki z dofinansowania zakupić oprogramowanie do tablic interaktywnych. Wielu dyrektorów szkół decyduje się na nie, ponieważ w ten sposób może tanim kosztem wyposażyć kilka klas w nowoczesne rozwiązania IT.

Tablice interaktywne to świetne połączenie tradycji z nowoczesnością. Może być używana jak zwykła tablica suchościeralna lub służyć jako urządzenie multimedialne, na którym uczniowie ćwiczą umiejętności praktyczne, pracując na przystosowanych do niego programach interaktywnych. Dzięki temu są w stanie rozwijać kilka kompetencji jednocześnie, oprócz nabywania podstawowych umiejętności cyfrowych.

Można ją obsługiwać zarówno wskaźnikiem, jak i palcami, za pomocą gestów. Cenionym przez nauczycieli ułatwieniem są skróty znajdujące się na bokach tablicy, które znacząco upraszczają korzystanie z jej najważniejszych funkcji. Dzięki temu z obsługą urządzenia poradzi sobie nawet początkujący użytkownik, który wcześniej nie miał z nią styczności.

Krótkoogniskowe, ultrakrótkoogniskowe… - słowo o projektorach multimedialnych

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, projektory niezbędne są do poprawnego działania tablicy interaktywnej. Wybierając je, warto wziąć pod uwagę aranżację pracowni. Decydując się na urządzenie tego typu, zaleca się uwzględnienie wielkości powierzchni wyświetlanego obrazu w stosunku do dostępnej w klasie przestrzeni oraz, w którym miejscu będzie umiejscowiony sprzęt.

Projektor ultrakrótkoogniskowy, który jest opcją najczęściej najdroższą, ale i najlepiej sprawdzającą się w różnych rodzajach wnętrz. Montuje się go bezpośrednio na ścianie nad tablicą interaktywną. Z kolei zwykły projektor, choć jest zwykle najtańszy, potrzebuje przemyślanego miejsca – montażu pod sufitem w odpowiedniej odległości od tablicy lub postawienia na meblu. W drugim przypadku należy mieć świadomość, że w trakcie lekcji obraz może zostać zakłócony przez przechodzącego nauczyciela lub uczniów, ponieważ nie znajduje się w bliskiej odległości od tablicy.

Nagłośnienie, a właściwa akustyka sali lekcyjnej

Dobre nagłośnienie w klasie jest niezwykle istotne, ponieważ wpływa na jakość przekazu wiedzy. Wyświetlanie na lekcji wartościowych treści multimedialnych, które uzupełniają materiał omawiany przez nauczyciela, nie tylko wzbogaca zajęcia o nowe elementy, ale też pozwala lepiej zrozumieć uczniom treść poruszanego zagadnienia. Dzięki temu łatwiej jest dzieciom utrwalić pozyskaną wiedzę, a jakość dźwięku odgrywa olbrzymią rolę w tym procesie. Wysoka jakość nagłośnienia w klasie daje nauczycielowi gwarancję, że do każdego ucznia, niezależnie od miejsca, w którym on siedzi, dotrze ten sam komunikat.

Dobrze jest zwrócić uwagę na odpowiednią moc kolumn głośnikowych i dostosować swój wybór do powierzchni klasy. Nie ma sensu kupować drogich głośników o wielkiej mocy do małego pomieszczenia. Znacznie lepiej wykorzystać środki na inny niezbędny sprzęt. Analogicznie mija się z celem kupowanie głośników o małej mocy do wielkich sal lekcyjnych, ponieważ uzyskanie odpowiedniej akustyki w nich nie będzie możliwe. Warto przemyśleć to zagadnienie, zanim podejmie się decyzję w sprawie wyboru odpowiednich kolumn głośnikowych.

Zestaw dla nauczyciela - nowe możliwości w edukacji

Ostatnim rodzajem wyposażenia IT, które szczególnie w czasie pandemii zyskało na popularności, jest zestaw dla nauczyciela. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Edukacji i Nauki pod tym pojęciem kryje się:

zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. W ramach zestawu będzie można zakupić: laptop, dodatkową kamerę internetową, dodatkowe słuchawki i dodatkowy mikrofon, statyw, tablet graficzny lub innego rodzaju tablet służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze.

Źródło: MEiN

Zgodnie z tą interpretacją nauczyciel w ramach Programu Aktywna Tablica może od 2021 roku zakupić komplet wyposażenia, który umożliwi mu prowadzenie lekcji również w modelu hybrydowym i zdalnym. Większość dostępnych na rynku laptopów w dobie nieustającego postępu technologicznego bez problemu poradzi sobie z tym zadaniem.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na pakiety sprzętu, które pozwolą wyposażyć nie jednego, a kilku nauczycieli. Takie zestawy są korzystniejsze cenowo niż kupowanie pojedynczego wyposażenia i pozwolą na efektywniejsze wydatkowanie środków pochodzących z dofinansowania z Programu Aktywna Tablica – na przykład umożliwią dyrektorom placówek zakupienie programów multimedialnych.

Nie ulega wątpliwości, że obecnie dyrektorzy szkół mogą wybierać wyposażenie do placówki w oparciu o szeroką ofertę sprzętu IT. Rynek nasycony jest monitorami interaktywnymi, tablicami multimedialnymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenia lekcji. Ponadto wielką popularnością cieszą się gotowe pakiety, stworzone specjalnie na potrzeby Programu Aktywna Tablica, które pozwalają zaoszczędzić naprawdę duże pieniądze i czas oraz wyposażyć nawet kilka pracowni jednocześnie. O wiele ważniejsza od sprzętu jest jednak odpowiednia diagnoza potrzeb placówki oraz dopasowanie wyposażenia w taki sposób, by jak najlepiej odpowiedzieć na jej wymagania. Dzięki temu urządzenia będą aktywnie wykorzystywane w procesie dydaktycznym i posłużą nauczycielom przez wiele długich lat. Należy pamiętać, że w programie Aktywna Tablica placówka może wziąć udział tylko raz.

Leave a Reply